torsdag 16 augusti 2012

Slutade med min pollenmedicin för tidigt

I förra veckan tänkte jag att nu borde det inte vara någon mer pollen, vad kan blomma nu? Så jag slutar ta min medicin. Dagen efter var jag snuvig och nös som prosit i Snövit. En kollega på jobbet informerade mig om att nu är det gråbo som är i farten. Jag har varit symtomfri nu hela sommaren så jag glömde liksom bort att jag fortfarande är allergisk och tänkte att jag inte behövde medicin längre. Givetvis kom jag direkt på att det var så att jag måste ta pollenmedicin i sex månader av 12 på året. Jag börjar ta medicin pga björken som blommar tidigt på året, redan i februari/mars. Sen kommer gräs i flera omgångar under sommaren och till sist är det gråbo som sträcker sig till slutet av augusti, början av sempember.
Jag hoppade snabbt på min medicinering igen och efter en dag så var jag symtomfri igen. Skönt att slippa symtomen men galet att behöva ta medicin för pollen halva året varje år. Men har jag tur så kommer jag ju förhoppningsvis bli symtomfri från gräspollen efter min avvänjningskur som jag går på nu. Jag måste äta en tablett om dagen i tre år. Tabletterna kostar 30 kr/st. Tur att det finns högkostnadskort! Tabletterna heter Grasax och är frystorkade. Jag hade turen att få remiss och få vara med på en sån kur. Inte alla som får. Symtomen måste vara så allvarliga att läkaren bedömer att man behöver denna hjälp. Jag hoppas det funkar. Man kanske inte blir helt symtomfri en om det minskar det en del så vore det också bra. Jag tar ju även min vanliga pollenmedicin och den här sommaren är den första sedan jag kan minnas som jag kan känna doften av nyklippt gräs utan att bli dålig. Känns underbart skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar